Volkswagen Scirocco I (Typ 53)

Po raz pierwszy model Scirocco, którego nadwozie opracował Giorgetto Giugiaro został przedstawiony publiczności wiosną 1974 roku na Genewskich Targach Samochodowych. Niedługo potem z zakładów w Wolfsburgu wyjechał pierwszy egzemplarz, który trafił do salonów. W 1975 roku zaczęto eksportować Scirocco do USA. Z początku model ten oferowany był z trzema silnikami o pojemności 1.1 L (50 KM) oraz 1.5 L (70 i 85 KM) i wyposażony m.in. w ogrzewanie tylnej szyby, siedzenia z pochylanym oparciem, a w droższych wersjach wyposażenia także podwójne reflektory halogenowe, obrotomierz, skórzaną kierownicę czy wielowarstwową przednią szybę. W sierpniu 1975 roku półtoralitrowy silnik zastąpiono silnikiem o pojemności 1.6L i mocy 75 KM zaś niespełna rok później na rynek wyszła wersja GTI dysponująca mocą 110KM osiągniętą dzięki m.in. zastosowaniu systemu wtrysku K-Jetronic firmy Bosch. W 1978 roku przestylizowano karoserię, usprawniono łożyskowanie silnika i przekładnię kierowniczą. W 1979 roku wprowadzono silnik o pojemności 1.3 L i mocy 60 KM oraz wszystkie wersje Scirocco wyposażono w pięciostopniowe, manualne skrzynie biegów. Łącznie taśmy montażowe opuściło 506 109 sztuk pierwszej generacji modelu Scirocco.
VW Scirocco I

Scirocco II (Typ 53b)

Główną ciekawostką jest fakt, iż prace nad nowym Scirocco rozpoczęły się już w 1976 roku, natomiast rynkowy debiut osiągnęło w marcu 1981 roku. Tak jak i poprzednik, po raz pierwszy szerszej publiczności nowy Scirocco został zaprezentowany w Genewie. Głównymi zmianami w stosunku do poprzednika były:
* wprowadzono nowe przednie reflektory.
* zrezygnowano z tylnych bocznych szyb zwężających się ku górze.
* poszerzono słupki boczne i zwężono tylne.
* zastosowano nową deskę rozdzielczę.
* wprowadzono tylna szyba zaokrągloną ku dołowi.
* spojler tylny montowano seryjnie.
* obniżono samochód.
* zmniejszono współczynnik oporu (Cx) z 0,42 do 0,38.
* zrezygnowano z silnika o pojemności 1,1 l. W sierpniu 1982 roku rozpoczęto montowanie silnika o pojemności 1.8 L i mocy 112 KM, zaś w 1985 roku paletę silnikową wzbogacił silnik szesnastozaworowy o mocy 139 KM. W 1983 roku VW wprowadził na rynek amerykański wersję WOLFSBURG EDITION, oraz jubileuszową, limitowaną wersję CALIFORNIA EDITION z okazji wyprodukowania 600-tysięcznego Scirocco. W 1988 roku zakończono sprzedaż nowego Scirocco w USA, a rok później w Kanadzie. Ostatni egzemplarz Scirocco II zszedł z taśmy produkcyjnej 10 września 1992 roku i został oznaczony numerem 291 497.

VW Scirocco II